Category: Motivasi & Teladan

Ciri-ciri Remaja Cemerlang – Adakah Cukup Sekadar Sijil Akademik?

Permalink to Ciri-ciri Remaja Cemerlang – Adakah Cukup Sekadar Sijil Akademik?
Sijil akademik memang penting. Namun begitu adakah ia lebih penting daripada sijil kemahiran? Katakanlah anda mempunyai sijil akademik mendapat 10 A+ dalam SPM. Tetapi setakat itu saja. Namun, rakan anda mempunyai sijil kemahiran seperti memasak, menjahit, menulis, membuat kek dan sebagainya. Dalam pasaran kerja siapakah yang bakal mendapat pekerjaan yang akan ditawarkan? Selain sijil akademik, adalah

Loading...

Motivasi Bisnes Buat Orang Kita

Permalink to Motivasi Bisnes Buat Orang Kita
Pandelela Rinong masa Olimpik Rio 2016 yang lepas, menang pingat Perak dalam acara terjun seirama. Balik dari Rio, memang banyak habuan yang dia dapat. Sebuah kondominium harga RM700,000 dari Tenaga Stabil Sdn Bhd, RM500,000 oleh kerajaan negeri dan RM100,000 daripada sebuah syarikat swasta, Techninier Sdn. Bhd. Semua habuan yang dia dapat ni berjumlah RM1.3 juta. Itu

Tips Mendidik Anak Suka Bekerja

Permalink to Tips Mendidik Anak Suka Bekerja
Cara Didik Anak Suka Bekerja Anak comel kan? Cuba ko suruh anak tu “Adik, tolong ambilkan kunci kereta abah kat atas meja tu”. Sambil bermain dengan mainannya tiba-tiba jadi muncung dan cakap “Taknak lah”. Masa tu dia comel pun ko dah rasa tak comel. Kes kedua pula, macam bini muka lawa (lawa sikit dari tiang

Dilema Rasuah Atau Derma

Permalink to Dilema Rasuah Atau Derma
Salah satu tugas paling besar pada tahun ini adalah menjadi ketua rumah sukan bagi rumah Waja (kuning). Di sini, setiap guru baru akan menjadi ketua rumah sukan sekurang-kurangnya sekali. Tahun lepas aku dah jadi penolong. Ingat dah terlepas tahun ni, rupanya tidak. Perkara yang paling memeningkan bagi ketua guru rumah sukan adalah mencari pelajar untuk

Hadiah Terbaik Untuk..

Permalink to Hadiah Terbaik Untuk..
Hadiah tidak semestinya sesuatu yang berupa wang ringgit atau harta benda. Banyak cara lain untuk kita menghadiahkan sesuatu kepada orang tersayang tanpa perlu membelanjakan wang. 1. Hadiah terbaik untuk seorang sahabat adalah doa 2. Hadiah terbaik untuk seorang musuh adalah kemaafan 3. Hadiah terbaik untuk seorang guru adalah kejayaan 4. Hadiah terbaik untuk murid adalah

28 Tanda Anda Sudah Menjadi Hamba Dunia

Permalink to 28 Tanda Anda Sudah Menjadi Hamba Dunia
Hari berganti hari, bulan berganti bulan.. Anda begitu sibuk mengejar rutin duniawi. Sedar tak sedar, usia sudah makin meningkat. Namun sedarkah yang anda mungkin sudah menjadi hamba dunia? Berikut adalah tanda-tanda anda sudah menjadi hamba dunia: 1. Anda tidak bersiap-siap saat waktu solat akan tiba 2. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun membuka lembaran