Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online


Info eKasih

Sistem eKasih dibangunkan oleh agensi kerajaan persekutuan, Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU JPM), Jabatan Perdana Menteri. Ia merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional berkenaan kemiskinan di Malaysia yang bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima.

Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR), maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan.

Antara ciri-ciri utama eKasih adalah:

  • Semakan status kemiskinan secara online
  • Penyelarasan maklumat bantuan
  • Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
  • Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita
  • Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
  • Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan

Cara Mendaftar eKasih

Sekiranya tuan/puan mempunyai apa-apa maklumat berkaitan kemiskinan, sila masukkan maklumat tersebut dengan mengisi Borang Pendaftaran eKasih.

Borang Daftar eKasih Menerusi Kaunter/Manual

1. Individu yang ingin mendaftar eKasih boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Jabatan Pembangunan Persekutuan/Pejabat Pembangunan Persekutuan (JPP/PPPN).

2. Boleh memohon terus dengan Ibu Pejabat ICU JPM dengan menghubungi talian 1MOCC di talian 03-8000 8000.

3. Anda boleh terus mengunjungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di daerah anda untuk mendapatkan borang permohonan.

#eKasih bantuan rumah


#eKasih daftar online
#eKasih untuk ibu tunggal
#eKasih bantuan mesin jahit
#eKasih bantuan rm35 sehari
#rumah mesra rakyat
#program 1azam
#BR1M

p/s: Sekiranya anda adalah penerima eKasih, anda perlu mendaftar semula untuk permohonan BR1M. Semakan akan dibuat berdasarkan agensi yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF) bagi penentuan kelayakan BR1M.

 


Carian Berkaitan

e-kasih bantuan bulanan, ekasih, bantuan mesin jahit percuma, e kasih

Azhan

Seseorang yang cuba mempersembahkan sesuatu bermakna buat masyarakat.

More Posts - Website

Loading...

Tags: #bantuan e-kasih #cara daftar e-kasih #e-kasih bantuan mesin jahit #e-kasih dan BR1M

Penipuan Bitcoin di Malaysia Anda Harus Tahu Sebelum Melabur
Penipuan Bitcoin di Malaysia semakin menjadi-jadi. Terbaru Bank Negara telah menyita Koperasi Dinar
Cara Mohon Kasih Ibu Smart Selangor (KISS)
Kasih Ibu Smart Selangor (KISS) merupakan inisiatif bantuan baharu yang diperkenalkan oleh Kerajaan
Semakan Saman Trafik PDRM, JPJ Dan AES Secara Online
Anda mahu check berapa kali anda telah kena saman? Tentunya sepanjang pemanduan, anda
Apa Itu Bitcoin? Sedikit Panduan Untuk Anda
Apa Itu Bitcoin? Bitcoin adalah cryptocurrency. Dalam bahasa yang lebih mudah difahami orang,
  1. author

    encikshino1 year ago

    Ini terbaikk! boleh semak ni.

    Reply
  2. author

    ani bt muhammad1 year ago

    ani bt muhammad
    740907715156

    Reply
  3. author

    Rahmah Bt Haron1 year ago

    Zamain Bin Minggo
    771014-12-6137

    Reply
  4. author

    hernizah1 year ago

    salam. mohon info cara, dimana untuk mohon bantuan untuk ibu tungal . trima ksh

    Reply
  5. author

    masiah binti peter lingkou1 year ago

    Macam mana mau daftar #eKasih rumah tuu??
    Tolong bagi info arhh

    Thanks

    Reply
  6. author

    juraidah binti ikit1 year ago

    cara kemaskini ekasih.

    Reply
  7. author

    ROHANA BINTI JAAFAR1 year ago

    Semak tarikh penerimaan bantuan ibu tunggal dan bantuan persekolahan anak 2016
    penama:ROHANA BINTI JAAFAR
    IC No:760125-10-5474

    Reply
  8. author

    sakinah12 months ago

    Assalamualaikum. Mohon info, macam mana untuk mohon bantuan ibu tunggal dan persekolahan anak-anak. Terima kasih

    Reply
  9. author

    nazimah bt abdullah12 months ago

    Askum….nk tya cmne nk mohon bantuan prsekolahan?

    Reply
  10. author

    Tengku Mohd Nazri B. Tengku Abd Rahman12 months ago

    semakan ekasih

    Reply
    • author

      Tengku Mohd Nazri B. Tengku Abd Rahman12 months ago

      Tg.Mohd Nazri B. Tg.Abd Rahman
      680805115019
      Dungun,Trg.

      Reply
    • author

      siti noorsalina binti shamsudin12 months ago

      Askm mcm mne nk mohon bntuan rm35 sehari tu,tlg jelaskn.

      Reply
  11. author

    rose madinah12 months ago

    sy adalah ibutunggal nak tya bantuan persekolahan tahun 2017. email rosemadinahmusa@gmail.com

    Reply
  12. author

    Roslan bin mohammad12 months ago

    Saya Roslan bin mohammad sya nk memohon ekasih

    Reply
  13. author

    Mohd Anuar Osman12 months ago

    Saya Mohd Anuar Bin Osman ingin memohon ekasih

    Reply
  14. author

    zainal abidin bin abu talib12 months ago

    saya zainal ingin memohon bantuan gerai jual topup telefon di seberang takir kuala nerus kuala terengganu.no tel 0132320338…

    Reply
  15. author

    prema11 months ago

    sy adalah ibutunggal nak tya bantuan tahun 2017.

    Reply
  16. author

    siti maisura bt ahmad11 months ago

    Sy adalah ibu tunggal kpda 3 orang anak yg bersekolah.. ingin daftar e.kasih

    Reply
  17. author

    mohd khairuddin bin samsuri11 months ago

    marwiyah binti shirat
    lot 3703 batu 2 ½ jalan nenas meru 42200 klang selangor

    Reply
  18. author

    mohd khairuddin bin samsuri11 months ago

    nak daftar ekasih tapi tak tau cara nya

    Reply
  19. author

    badrul muhayat bin othman11 months ago

    Camne nk daftar ekasih

    Reply
  20. author

    amira10 months ago

    nama saya ada tapi status penerima bantuan….saya tak faham apa yea

    Reply
  21. author

    Juliani bt unding10 months ago

    Mcm mana nak daftar e kasih

    Reply
  22. author

    jusiri b kamaruddin10 months ago

    Saya nak tanya bantuan bulanan berupa barangan di gaint kini saya dah 2 tahun tak dapat bantuan tersebut….ada kah ianya telah di mansuhkan….

    Reply
  23. author

    siti maisura bt ahmad10 months ago

    Salam , sy ibu tunggal 3 orang ank..2 masih bersekolah rendah dan bongsu berumur 4tahun. Dengan keadaan ekonomi negara skarang ,sy yg masih tidak punyai kerja tetap untuk sara ank2 sy..sy berharap sangat dpat bantuan2 yg layak bg golongan bstatus spt sy yg serba kurg mampu. Mohon jasa dn prihatin …hrp mklum..trima kasih.

    Reply
  24. author

    Noormahazir bin salim9 months ago

    Saya nak daftar ekasih Dan ingin mohon bantuan. Minta tolong pads yang berkenaan. Says tak Tahu caranya.

    Reply
  25. author

    NORZEHAN binti Johari8 months ago

    Saya NORZEHAN binti Johari ingin mohon bantuan rumah PPRT,saya tidak mampu membeli rumah sebab kos gaji saya yg rendah

    Reply
  26. author

    suleyana binti md salleh8 months ago

    Asakmualaikum.sye mhu mintak bntuan mesin jahit.tpu x thu cara nye

    Reply
  27. author

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain8 months ago

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain
    681122-08-6428
    saya ingin menyemak e-kasih
    Dan mendaftar secara online..

    Reply
  28. author

    NurBayah Binti Bajuri7 months ago

    Assalammualaikum,,sya ingin memohon bantuan ibu tunggal utk sara ank sya dan menanggung perbelanjaan dlam uma..mak sya tdk b’kerja..sya nak daftar e Kasih

    Reply
  29. author

    Suzanna7 months ago

    Slmt pg..sy nk daftar bantuan ekasih sebagai ibu tunggal..dan mempunyai seorang anak lelaki umr 6 thn..menghadapi masalah buah pinggang stage 3..blh mendapat bantuan utk kami..

    Reply
  30. author

    Sangkar7 months ago

    Macam mana nak buat permohonan eKasih dgn online ..minta tunjk ajar..trima ksih!!!

    Reply
  31. author

    crono6 months ago

    tolong saya ubah kehidupan.saya sudah berusaha untuk keluar dari golongan miskin dan susah.tapi saya,isteri dan 3 anak,bagaikan kais pagi mkn pagi,kais petang makan petang..

    Reply
  32. author

    NURULHUDA BT SHAMSUL BAHAR5 months ago

    bantuan e kasih untuk rumah

    Reply
  33. author

    norita binti abu bakar5 months ago

    saya ingin memohom #mesin jahit percuma…untuk buat tambahan pendapatan kami sekeluarga..

    Reply
  34. author

    ismail4 months ago

    saya ingin mendaftar e-kasih

    Reply
  35. author

    siti azura4 months ago

    Macam mana nak cek status e kasih

    Reply
  36. author

    NORZ1 month ago

    apa maksud SPB ADALAH PENERIMA BANTUAN AGENCI YANG MASIH BELUM DIVERIFIKASI?

    Reply
  37. author

    Muhammad Faqih1 month ago

    salam nak tnya mcam mane nak daftar e-kasih untuk rumah tu yer.
    mohon bagi pencerahan

    Reply
  38. author

    Naziman Azlye1 month ago

    Saya pun nak cuba daftar e-kasih ni.

    Reply
  39. author

    muhamad azwan bin zainol4 weeks ago

    Sya prkje swasta bergaji seribu sebulan anak 2 org bersekolah isteri hanya suri rumah sepenuh masa duduk rumah sewa.kerap pindah randah di sebab tk mampu nk bayar sewa harap jika dpt bantuan dpt lah meringankan beban saya dn keadaan kos sara hidup yg tinggi sekarang ni….

    Reply
  40. author

    bahktirahim bin musa2 weeks ago

    assalamualaikum.. saye hendak memohon bantuan rumah bagai mana cara hendak saye lakukan…kerana keluaga saye miskin ..saya ibu adik saya dan anak2 adik saye xda rumah..saya bersekolah hanya darjah 6 .tanah pon xda..jadi saye mahon pihak kerajaan dapat bantu saya..

    Reply
    • author

      bahktirahim bin musa2 weeks ago

      saya bahktirahim bin musa
      no ic 880609-10-5733
      no tlfn.01129045224
      sye memohon bantuan rumah..untok orang miskin macam saya..kalau dapat rumah kos rendah bayar bulanan pon saya bersukur..kami sekeluaga tak ada tanah untok diri kn rumah..ibu adik dan anak adik sye berada di kmpong sibuti sarawak…saya berkeja di johor untor mencari duit kirim dekat kampong .saya memang xberkemampuan untok membeli rumah..gaji saya hanya rm1000 sebulan gaji besic..mohon dari pihak kerajaan dapat bantu saya dapat kan rumah..saya mohon dapat di semenanjong saya mahu bawa keluaga pindah disini kerana sini bnyak perluang berkeja..sekian tuan assalamualaikum

      Reply

Leave a reply "Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online"