Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online


Info eKasih

Sistem eKasih dibangunkan oleh agensi kerajaan persekutuan, Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU JPM), Jabatan Perdana Menteri. Ia merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional berkenaan kemiskinan di Malaysia yang bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima.

Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR), maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan.

Antara ciri-ciri utama eKasih adalah:

  • Semakan status kemiskinan secara online
  • Penyelarasan maklumat bantuan
  • Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
  • Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita
  • Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
  • Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan

Cara Mendaftar eKasih

Sekiranya tuan/puan mempunyai apa-apa maklumat berkaitan kemiskinan, sila masukkan maklumat tersebut dengan mengisi Borang Pendaftaran eKasih.

Borang Daftar eKasih Menerusi Kaunter/Manual

1. Individu yang ingin mendaftar eKasih boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Jabatan Pembangunan Persekutuan/Pejabat Pembangunan Persekutuan (JPP/PPPN).

2. Boleh memohon terus dengan Ibu Pejabat ICU JPM dengan menghubungi talian 1MOCC di talian 03-8000 8000.

3. Anda boleh terus mengunjungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di daerah anda untuk mendapatkan borang permohonan.

#eKasih bantuan rumah
#eKasih daftar online
#eKasih untuk ibu tunggal
#eKasih bantuan mesin jahit
#eKasih bantuan rm35 sehari
#rumah mesra rakyat
#program 1azam
#BR1M

p/s: Sekiranya anda adalah penerima eKasih, anda perlu mendaftar semula untuk permohonan BR1M. Semakan akan dibuat berdasarkan agensi yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF) bagi penentuan kelayakan BR1M.

 


Carian Berkaitan
e-kasih bantuan bulanan, ekasih, bantuan mesin jahit percuma, e kasih

Azhan

Seseorang yang cuba mempersembahkan sesuatu bermakna buat masyarakat.

More Posts - Website

Loading...

Tags: #bantuan e-kasih #cara daftar e-kasih #e-kasih bantuan mesin jahit #e-kasih dan BR1M

Cara Buat Aduan Berkaitan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Menggunakan Aplikasi i-Tegur
Aplikasi mobile i-Tegur merupakan satu inovasi baharu yang dibangunkan oleh Kementerian Perumahan dan
Cara Mohon Bantuan Khas Anak Istimewa Selangor (AnIS)
Tentang AnIS AnIS adalah bantuan khas yang dibuka kepada pemohon yang mempunyai tanggungan
Cuti Tanpa Rekod Upacara Keagamaan Bagi Penjawat Awam
Berikut adalah petikan ucapan Datuk Seri Najib Razak pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan
Tips Cepat Kaya – Kedekut Yang Cerdik
Saya ada seorang sahabat. Suami isteri bekerja sebagai doktor perubatan. Anda boleh bayangkan
  1. author

    encikshino3 years ago

    Ini terbaikk! boleh semak ni.

    Reply
    • author

      zailah bt abdul jalla1 year ago

      740705145896
      zailah binti abdul jalla

      Reply
  2. author

    ani bt muhammad3 years ago

    ani bt muhammad
    740907715156

    Reply
  3. author

    Rahmah Bt Haron3 years ago

    Zamain Bin Minggo
    771014-12-6137

    Reply
    • author

      Noor azielawati3 months ago

      Saya nak tanya macam mana nak mohon bantuan barang bulanan,

      Reply
  4. author

    hernizah3 years ago

    salam. mohon info cara, dimana untuk mohon bantuan untuk ibu tungal . trima ksh

    Reply
  5. author

    masiah binti peter lingkou3 years ago

    Macam mana mau daftar #eKasih rumah tuu??
    Tolong bagi info arhh

    Thanks

    Reply
    • author

      norashikin hanafiah4 weeks ago

      sy telah menyemak nm sy dlm senarai e kasih. telah ada no serta ic sy. tp bila sy meminta kata laluan ternyata no ic sy tiada dlm rekod. bagaimana ye?

      Reply
  6. author

    juraidah binti ikit3 years ago

    cara kemaskini ekasih.

    Reply
  7. author

    ROHANA BINTI JAAFAR3 years ago

    Semak tarikh penerimaan bantuan ibu tunggal dan bantuan persekolahan anak 2016
    penama:ROHANA BINTI JAAFAR
    IC No:760125-10-5474

    Reply
  8. author

    sakinah3 years ago

    Assalamualaikum. Mohon info, macam mana untuk mohon bantuan ibu tunggal dan persekolahan anak-anak. Terima kasih

    Reply
  9. author

    nazimah bt abdullah3 years ago

    Askum….nk tya cmne nk mohon bantuan prsekolahan?

    Reply
    • author

      Tengku Mohd Nazri B. Tengku Abd Rahman3 years ago

      Tg.Mohd Nazri B. Tg.Abd Rahman
      680805115019
      Dungun,Trg.

      Reply
    • author

      siti noorsalina binti shamsudin3 years ago

      Askm mcm mne nk mohon bntuan rm35 sehari tu,tlg jelaskn.

      Reply
  10. author

    rose madinah3 years ago

    sy adalah ibutunggal nak tya bantuan persekolahan tahun 2017. email rosemadinahmusa@gmail.com

    Reply
  11. author

    Roslan bin mohammad3 years ago

    Saya Roslan bin mohammad sya nk memohon ekasih

    Reply
    • author

      Azizah binti Marudin1 year ago

      Permohonan ekasih online

      Reply
  12. author

    Mohd Anuar Osman3 years ago

    Saya Mohd Anuar Bin Osman ingin memohon ekasih

    Reply
  13. author

    zainal abidin bin abu talib3 years ago

    saya zainal ingin memohon bantuan gerai jual topup telefon di seberang takir kuala nerus kuala terengganu.no tel 0132320338…

    Reply
  14. author

    prema3 years ago

    sy adalah ibutunggal nak tya bantuan tahun 2017.

    Reply
  15. author

    siti maisura bt ahmad3 years ago

    Sy adalah ibu tunggal kpda 3 orang anak yg bersekolah.. ingin daftar e.kasih

    Reply
  16. author

    mohd khairuddin bin samsuri3 years ago

    marwiyah binti shirat
    lot 3703 batu 2 ½ jalan nenas meru 42200 klang selangor

    Reply
  17. author

    mohd khairuddin bin samsuri3 years ago

    nak daftar ekasih tapi tak tau cara nya

    Reply
  18. author

    badrul muhayat bin othman3 years ago

    Camne nk daftar ekasih

    Reply
  19. author

    amira3 years ago

    nama saya ada tapi status penerima bantuan….saya tak faham apa yea

    Reply
  20. author

    Juliani bt unding3 years ago

    Mcm mana nak daftar e kasih

    Reply
  21. author

    jusiri b kamaruddin3 years ago

    Saya nak tanya bantuan bulanan berupa barangan di gaint kini saya dah 2 tahun tak dapat bantuan tersebut….ada kah ianya telah di mansuhkan….

    Reply
  22. author

    siti maisura bt ahmad3 years ago

    Salam , sy ibu tunggal 3 orang ank..2 masih bersekolah rendah dan bongsu berumur 4tahun. Dengan keadaan ekonomi negara skarang ,sy yg masih tidak punyai kerja tetap untuk sara ank2 sy..sy berharap sangat dpat bantuan2 yg layak bg golongan bstatus spt sy yg serba kurg mampu. Mohon jasa dn prihatin …hrp mklum..trima kasih.

    Reply
  23. author

    Noormahazir bin salim2 years ago

    Saya nak daftar ekasih Dan ingin mohon bantuan. Minta tolong pads yang berkenaan. Says tak Tahu caranya.

    Reply
  24. author

    NORZEHAN binti Johari2 years ago

    Saya NORZEHAN binti Johari ingin mohon bantuan rumah PPRT,saya tidak mampu membeli rumah sebab kos gaji saya yg rendah

    Reply
  25. author

    suleyana binti md salleh2 years ago

    Asakmualaikum.sye mhu mintak bntuan mesin jahit.tpu x thu cara nye

    Reply
  26. author

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain2 years ago

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain
    681122-08-6428
    saya ingin menyemak e-kasih
    Dan mendaftar secara online..

    Reply
  27. author

    NurBayah Binti Bajuri2 years ago

    Assalammualaikum,,sya ingin memohon bantuan ibu tunggal utk sara ank sya dan menanggung perbelanjaan dlam uma..mak sya tdk b’kerja..sya nak daftar e Kasih

    Reply
  28. author

    Suzanna2 years ago

    Slmt pg..sy nk daftar bantuan ekasih sebagai ibu tunggal..dan mempunyai seorang anak lelaki umr 6 thn..menghadapi masalah buah pinggang stage 3..blh mendapat bantuan utk kami..

    Reply
  29. author

    Sangkar2 years ago

    Macam mana nak buat permohonan eKasih dgn online ..minta tunjk ajar..trima ksih!!!

    Reply
  30. author

    crono2 years ago

    tolong saya ubah kehidupan.saya sudah berusaha untuk keluar dari golongan miskin dan susah.tapi saya,isteri dan 3 anak,bagaikan kais pagi mkn pagi,kais petang makan petang..

    Reply
  31. author

    NURULHUDA BT SHAMSUL BAHAR2 years ago

    bantuan e kasih untuk rumah

    Reply
  32. author

    norita binti abu bakar2 years ago

    saya ingin memohom #mesin jahit percuma…untuk buat tambahan pendapatan kami sekeluarga..

    Reply
  33. author

    ismail2 years ago

    saya ingin mendaftar e-kasih

    Reply
  34. author

    siti azura2 years ago

    Macam mana nak cek status e kasih

    Reply
  35. author

    NORZ2 years ago

    apa maksud SPB ADALAH PENERIMA BANTUAN AGENCI YANG MASIH BELUM DIVERIFIKASI?

    Reply
  36. author

    Muhammad Faqih2 years ago

    salam nak tnya mcam mane nak daftar e-kasih untuk rumah tu yer.
    mohon bagi pencerahan

    Reply
  37. author

    Naziman Azlye2 years ago

    Saya pun nak cuba daftar e-kasih ni.

    Reply
  38. author

    muhamad azwan bin zainol2 years ago

    Sya prkje swasta bergaji seribu sebulan anak 2 org bersekolah isteri hanya suri rumah sepenuh masa duduk rumah sewa.kerap pindah randah di sebab tk mampu nk bayar sewa harap jika dpt bantuan dpt lah meringankan beban saya dn keadaan kos sara hidup yg tinggi sekarang ni….

    Reply
  39. author

    bahktirahim bin musa2 years ago

    assalamualaikum.. saye hendak memohon bantuan rumah bagai mana cara hendak saye lakukan…kerana keluaga saye miskin ..saya ibu adik saya dan anak2 adik saye xda rumah..saya bersekolah hanya darjah 6 .tanah pon xda..jadi saye mahon pihak kerajaan dapat bantu saya..

    Reply
    • author

      bahktirahim bin musa2 years ago

      saya bahktirahim bin musa
      no ic 880609-10-5733
      no tlfn.01129045224
      sye memohon bantuan rumah..untok orang miskin macam saya..kalau dapat rumah kos rendah bayar bulanan pon saya bersukur..kami sekeluaga tak ada tanah untok diri kn rumah..ibu adik dan anak adik sye berada di kmpong sibuti sarawak…saya berkeja di johor untor mencari duit kirim dekat kampong .saya memang xberkemampuan untok membeli rumah..gaji saya hanya rm1000 sebulan gaji besic..mohon dari pihak kerajaan dapat bantu saya dapat kan rumah..saya mohon dapat di semenanjong saya mahu bawa keluaga pindah disini kerana sini bnyak perluang berkeja..sekian tuan assalamualaikum

      Reply
  40. author

    Noraini Binti Abdullah2 years ago

    Assalamualaikum. Saya noraini binti abdullah. Saya tinggal di johor kulai . Saya ada dua anak. Saya sudah masuk saudara baru. Saya nikah orang mnymar .Dia kerja potong rumput . Dia sebulan gaji Pokok Rm1000. Saya suria rumah. Anak saya belajar di sekolah rendah dan sekolah agama. Anak lelaki pertama umur 8 tahun dan Anak lelaki ke dua umur 7 tahun. Minta tolong daftaran saya. sekin terima kasih.

    Reply
  41. author

    man2 years ago

    salam 1malaysia..
    mcm mna nk memohon bantuan ekasih ye..kerja sy menori getah tpi pendapatan cuma rm100 je ank 5 org..tahun depan 4org ank sy bersekolah,sy da cuba cari kerja lain tpi xdpt..memohon bantuan kebajikan pun xdpt..harap ada yg sudi bantu kami,kesian ngan ank2 sy..sy pula selalu sakit mmng susah org nak ambil sy bekerja,sy nk g hsptal tpi xde duit..

    Reply
  42. author

    yong2 years ago

    bole tak apply bantuan ibu tunggal through on line?

    Reply
  43. author

    kamariah binti kamarudin2 years ago

    saya nk kemaskini ekasih sy..kerana skrg sy seorg ibu tunggal

    Reply
  44. author

    ZALIFAH BT OMAR2 years ago

    Saya nk memohon eKasih utk ibu ninggal sprti saya nk mgubah khdupn ingin nk membuka perniagaan sndiri tapi modal utk saya muka perniagaan blm ada lgi.Bolh kh saya menerima bantuan utk mulakn perniagaan sndiri.

    Reply
    • author

      ZALIFAH BT OMAR2 years ago

      *ibu tunggal ***Buka perniagaan

      Reply
  45. author

    Rozaidi bin yusoff2 years ago

    Sy dah aply ekasih pd tahun 2014 untuk bantuan perniagaan,talk sampai skrang tiada respon lagi.masih berharap.

    Reply
  46. author

    NOORHASZIEDA HASAN1 year ago

    Sya ibu tunggal dri suami sye mninggal 2012 sehingga skg 2018 sye cuba memohon mna2 cwangan sprti bantuan shingga skg sye senyap n tak ada apa2 plybck..trkilan jugak membesar kn ank dri umur ank sye 3thun sehingga 9thn..

    Reply
  47. author

    Fakhrul1 year ago

    Saya nak tanya status ekasih saya telah disahkan tapi belum diverifikasi
    Apa makna ni saya tak faham

    Reply
  48. author

    azwan bin mohd azhar1 year ago

    macam mana nak daftar e kasih untuk mula perniagaan???

    Reply
  49. author

    Siti nadzirah binti zakaria1 year ago

    Bagaimana saya ingin memohon ekasih

    Reply
  50. author

    Thaamarai a/p Selvarajah1 year ago

    Macam mana nak kemaskini alamat e kasih.?
    Dan apakah maksud (penerima bantuan) @ (disahkan) semasa membuat semakan e kasih?

    Reply
  51. author

    Maznah binti Ag Bakar12 months ago

    Saya ibu tunggak ada brdaftar ada ekasih..
    Permohonan rumah pprt saya da d luluskn pd tahyn 2014 lg..tapak rumah da d bersihkn sebagaimna yg d minta..tetapi smpai szkarang rumah tu saya xdpt lg..bgtu juga bantuan kebajikan sya sudah d hntikn sejak 2014 pada masa tu ank2 masih lg brsekolah 3 org..kemuskilan saya bila saya p rujuk ke pjbt kebajikan brdekatan nama sya d gugurkn sebab ada report yg saya sudah ada kemampuan utk menyara ank2 saya sedangkan waktu tersebut sya xbrkerja lg..persoalan sya apakah pihak kebajikan akan ambik tindakan sebegini hnya dr mendgr dr cerita org dan tidak p bt siasatan yg sepatutnya

    Reply
  52. author

    Maznah binti Ag Bakar12 months ago

    Saya ibu tunggal yg brdaftar dan ada ekasih amat trkilan bila prmohonan rumah pprt saya sudah d luluskan dr tahun 2014 tp sampai sekarang sya tidak memilikinya..d mna silapnya ..tapak yg sesuai sudah,ada dkt dgn tiang lektrik dkt dgn bekalan air..minta penjelasan dan mohon d semak,semula

    Reply
  53. author

    JULIANA BINTI HARDDIN11 months ago

    Saya suri rumah,macam mana ya nak daftar ekasih?
    Saya ingin brniaga..

    Reply
  54. author

    Mak Cik7 months ago

    adik adik…kat sini dia dah bgtau nak daftar kat mana..nak ambik borang kat mana..ini blog individu,,,bukan nya lama sesawang e-kasih.. merayu domba kat sini. letak nama no ic bagai..tak ada siapa nak layan..adoiiiiii lahhaiiii

    Reply
  55. author

    roseli bin usop7 months ago

    assalamualaikum wbt…nak tahu kenapa sya punya ekasih tak dapat sedangkan saya punya ekasih telah dilulus kn dulu ..saya nie bukan hidup senang duduk pun rumah sewa 2005 sampai sekarang 2019 sampai mati pun rumah sewa tak pandai habis ..saya risau apa yg akan belaku anak2 saya nanti tak kn duduk rumah sewa..saya pun ingin nak hidup selesa kalau ada rumah sendri..

    Reply
  56. author

    Shidee bin martin5 months ago

    Shidee bin marti. Sy mau daftar ekasih dan sy tk suka tggl satu rumah bapa sy2 mau rumah sendiri dan anak2 sy

    Reply
  57. author

    Rafi5 months ago

    mohd rafi abd ghani .7801085943 dalam proses verifilikasi.2tahun doh macam tu.semak.macam mana ni

    Reply
  58. author

    Deavi A/P Kasinathan3 months ago

    Sy seorang ibu tunggal selama 16th dengan 3orang anak mase sy kahwin tade register JPN tapi sy pegi mohon bantan ade juga dapat sikit sikit tahun lepas semua sy dapat Brim, Kiss tapi sekarang tak dapat kenape? Sy orang sakit sy kerje partime cleaner terpakse sebab anak sy 3orang sekolah sy ade sakit darah kuman blok d darah otak sy mata tak nampak dan telinge tak dengar fail kesihatan sy ade d hospitals klang untuk sy Doctor zuhaidah spalise tahun ni sy tak dapat bantuan Brim, Kiss sy bukan orang senang sy dan anak anak 1hari makan pun susah kenape untuk sy tak dapat bantuan tolong kits orang bagi sy serte anak anak bantuan dari Shah Alam YB. ade datang rumah tengo keadaan kits orang tolong bantu kita orang

    Reply

Leave a reply "Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online"