Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online


Info eKasih

Sistem eKasih dibangunkan oleh agensi kerajaan persekutuan, Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU JPM), Jabatan Perdana Menteri. Ia merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional berkenaan kemiskinan di Malaysia yang bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima.

Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR), maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan.

Antara ciri-ciri utama eKasih adalah:

  • Semakan status kemiskinan secara online
  • Penyelarasan maklumat bantuan
  • Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
  • Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita
  • Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
  • Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan

Cara Mendaftar eKasih

Sekiranya tuan/puan mempunyai apa-apa maklumat berkaitan kemiskinan, sila masukkan maklumat tersebut dengan mengisi Borang Pendaftaran eKasih.

Borang Daftar eKasih Menerusi Kaunter/Manual

1. Individu yang ingin mendaftar eKasih boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Jabatan Pembangunan Persekutuan/Pejabat Pembangunan Persekutuan (JPP/PPPN).

2. Boleh memohon terus dengan Ibu Pejabat ICU JPM dengan menghubungi talian 1MOCC di talian 03-8000 8000.

3. Anda boleh terus mengunjungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di daerah anda untuk mendapatkan borang permohonan.

#eKasih bantuan rumah


#eKasih daftar online
#eKasih untuk ibu tunggal
#eKasih bantuan mesin jahit
#eKasih bantuan rm35 sehari
#rumah mesra rakyat
#program 1azam
#BR1M

p/s: Sekiranya anda adalah penerima eKasih, anda perlu mendaftar semula untuk permohonan BR1M. Semakan akan dibuat berdasarkan agensi yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF) bagi penentuan kelayakan BR1M.

 


Carian Berkaitan

e-kasih bantuan bulanan, ekasih, bantuan mesin jahit percuma, e kasih

Azhan

Seseorang yang cuba mempersembahkan sesuatu bermakna buat masyarakat.

More Posts - Website

Loading...

Tags: #bantuan e-kasih #cara daftar e-kasih #e-kasih bantuan mesin jahit #e-kasih dan BR1M

Apa Itu Bitcoin? Sedikit Panduan Untuk Anda
Apa Itu Bitcoin? Bitcoin adalah cryptocurrency. Dalam bahasa yang lebih mudah difahami orang,
Biodata Datuk Yusuf Taiyoob, Raja Kurma Malaysia
Biodata Datuk Yusuf Taiyoob | Berbicara tentang bulan Ramadan, kurma merupakan antara makanan
Lirik Lagu Aku Negaraku
Aku Negaraku Penyanyi: Aizat Amdan dan Suki Komposer: Audi Mok Chuang Yew Penulis Lirik: Shazree Ishak
Senarai Bantuan Badan Kerajaan Untuk Ibu Tunggal & Bapa Tunggal
Dalam hidup ini, kadang kala anda melalui kepahitan yang membuatkan anda rasa buntu.
  1. author

    encikshino11 months ago

    Ini terbaikk! boleh semak ni.

    Reply
  2. author

    ani bt muhammad9 months ago

    ani bt muhammad
    740907715156

    Reply
  3. author

    Rahmah Bt Haron9 months ago

    Zamain Bin Minggo
    771014-12-6137

    Reply
  4. author

    hernizah9 months ago

    salam. mohon info cara, dimana untuk mohon bantuan untuk ibu tungal . trima ksh

    Reply
  5. author

    masiah binti peter lingkou9 months ago

    Macam mana mau daftar #eKasih rumah tuu??
    Tolong bagi info arhh

    Thanks

    Reply
  6. author

    juraidah binti ikit8 months ago

    cara kemaskini ekasih.

    Reply
  7. author

    ROHANA BINTI JAAFAR8 months ago

    Semak tarikh penerimaan bantuan ibu tunggal dan bantuan persekolahan anak 2016
    penama:ROHANA BINTI JAAFAR
    IC No:760125-10-5474

    Reply
  8. author

    sakinah7 months ago

    Assalamualaikum. Mohon info, macam mana untuk mohon bantuan ibu tunggal dan persekolahan anak-anak. Terima kasih

    Reply
  9. author

    nazimah bt abdullah7 months ago

    Askum….nk tya cmne nk mohon bantuan prsekolahan?

    Reply
    • author

      Tengku Mohd Nazri B. Tengku Abd Rahman7 months ago

      Tg.Mohd Nazri B. Tg.Abd Rahman
      680805115019
      Dungun,Trg.

      Reply
    • author

      siti noorsalina binti shamsudin7 months ago

      Askm mcm mne nk mohon bntuan rm35 sehari tu,tlg jelaskn.

      Reply
  10. author

    rose madinah7 months ago

    sy adalah ibutunggal nak tya bantuan persekolahan tahun 2017. email rosemadinahmusa@gmail.com

    Reply
  11. author

    Roslan bin mohammad7 months ago

    Saya Roslan bin mohammad sya nk memohon ekasih

    Reply
  12. author

    Mohd Anuar Osman7 months ago

    Saya Mohd Anuar Bin Osman ingin memohon ekasih

    Reply
  13. author

    zainal abidin bin abu talib7 months ago

    saya zainal ingin memohon bantuan gerai jual topup telefon di seberang takir kuala nerus kuala terengganu.no tel 0132320338…

    Reply
  14. author

    prema6 months ago

    sy adalah ibutunggal nak tya bantuan tahun 2017.

    Reply
  15. author

    siti maisura bt ahmad6 months ago

    Sy adalah ibu tunggal kpda 3 orang anak yg bersekolah.. ingin daftar e.kasih

    Reply
  16. author

    mohd khairuddin bin samsuri6 months ago

    marwiyah binti shirat
    lot 3703 batu 2 ½ jalan nenas meru 42200 klang selangor

    Reply
  17. author

    mohd khairuddin bin samsuri6 months ago

    nak daftar ekasih tapi tak tau cara nya

    Reply
  18. author

    badrul muhayat bin othman6 months ago

    Camne nk daftar ekasih

    Reply
  19. author

    amira6 months ago

    nama saya ada tapi status penerima bantuan….saya tak faham apa yea

    Reply
  20. author

    Juliani bt unding5 months ago

    Mcm mana nak daftar e kasih

    Reply
  21. author

    jusiri b kamaruddin5 months ago

    Saya nak tanya bantuan bulanan berupa barangan di gaint kini saya dah 2 tahun tak dapat bantuan tersebut….ada kah ianya telah di mansuhkan….

    Reply
  22. author

    siti maisura bt ahmad5 months ago

    Salam , sy ibu tunggal 3 orang ank..2 masih bersekolah rendah dan bongsu berumur 4tahun. Dengan keadaan ekonomi negara skarang ,sy yg masih tidak punyai kerja tetap untuk sara ank2 sy..sy berharap sangat dpat bantuan2 yg layak bg golongan bstatus spt sy yg serba kurg mampu. Mohon jasa dn prihatin …hrp mklum..trima kasih.

    Reply
  23. author

    Noormahazir bin salim4 months ago

    Saya nak daftar ekasih Dan ingin mohon bantuan. Minta tolong pads yang berkenaan. Says tak Tahu caranya.

    Reply
  24. author

    NORZEHAN binti Johari3 months ago

    Saya NORZEHAN binti Johari ingin mohon bantuan rumah PPRT,saya tidak mampu membeli rumah sebab kos gaji saya yg rendah

    Reply
  25. author

    suleyana binti md salleh3 months ago

    Asakmualaikum.sye mhu mintak bntuan mesin jahit.tpu x thu cara nye

    Reply
  26. author

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain3 months ago

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain
    681122-08-6428
    saya ingin menyemak e-kasih
    Dan mendaftar secara online..

    Reply
  27. author

    NurBayah Binti Bajuri3 months ago

    Assalammualaikum,,sya ingin memohon bantuan ibu tunggal utk sara ank sya dan menanggung perbelanjaan dlam uma..mak sya tdk b’kerja..sya nak daftar e Kasih

    Reply
  28. author

    Suzanna3 months ago

    Slmt pg..sy nk daftar bantuan ekasih sebagai ibu tunggal..dan mempunyai seorang anak lelaki umr 6 thn..menghadapi masalah buah pinggang stage 3..blh mendapat bantuan utk kami..

    Reply
  29. author

    Sangkar2 months ago

    Macam mana nak buat permohonan eKasih dgn online ..minta tunjk ajar..trima ksih!!!

    Reply
  30. author

    crono1 month ago

    tolong saya ubah kehidupan.saya sudah berusaha untuk keluar dari golongan miskin dan susah.tapi saya,isteri dan 3 anak,bagaikan kais pagi mkn pagi,kais petang makan petang..

    Reply

Leave a reply "Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online"