Motivasi

Ucapan Hari Jadi Yang Ringkas Tapi Sweet

Happy Birthday Kek

Perasaan kasih dan sayang terhadap seseorang boleh dipamerkan dalam banyak cara. Sebagai contoh, anda boleh berikan ucapan hari lahir untuk insan yang rapat sebagai tanda yang anda tidak pernah melupakan tarikh hari istimewa di dalam hidupnya. Ucapan hari lahir atau hari jadi tidak semestinya panjang lebar. Cukuplah dengan uncapan yang …

Read More »

Ibu Kongsi Petua Jadikan Anak Pemalu Jadi Cemerlang Dalam Pelajaran

Pelajar Sekolah Berjaya Exam

Status ini bukan untuk riak, jauh sekali nak canang kepandaian anak atau apa je tapi Eina sekadar nak berkongsi cara Eina buat untuk naikkan potensi Izzah. Cara mendidik anak minat belajar, bertambah cerdas dan cemerlang dunia akhirat. Mesti nanti akan ada orang cakap.. “elehh, baru darjah dua jauh lagi perjalanan …

Read More »

5 Tanda Anak Dah Mula Jadi Raja Kepada Mak Ayah

Kasih Sayang Ibu Terhadap Anak

Banyak sangat yang saya jumpa mak ayah yang dikawal oleh anaknya tanpa dia sendiri sedari. Ini adalah tanda-tanda bila anak dah mula naik kepala dan jadi raja pada mak ayahnya: 1. Mak ayah mula jadi overprotective Anaknya tak boleh disentuh dan tak nak anak susah langsung! Sifat melindungi ini bagus …

Read More »

Ciri-ciri Remaja Cemerlang – Adakah Cukup Sekadar Sijil Akademik?

Celebration Education Graduation

Sijil akademik memang penting. Namun begitu adakah ia lebih penting daripada sijil kemahiran? Katakanlah anda mempunyai sijil akademik mendapat 10 A+ dalam SPM. Tetapi setakat itu saja. Namun, rakan anda mempunyai sijil kemahiran seperti memasak, menjahit, menulis, membuat kek dan sebagainya. Dalam pasaran kerja siapakah yang bakal mendapat pekerjaan yang akan …

Read More »

Motivasi Bisnes Buat Orang Kita

Pandelela Rinong masa Olimpik Rio 2016 yang lepas, menang pingat Perak dalam acara terjun seirama. Balik dari Rio, memang banyak habuan yang dia dapat. Sebuah kondominium harga RM700,000 dari Tenaga Stabil Sdn Bhd, RM500,000 oleh kerajaan negeri dan RM100,000 daripada sebuah syarikat swasta, Techninier Sdn. Bhd. Semua habuan yang dia dapat …

Read More »

Tips Mendidik Anak Suka Bekerja

Cara Didik Anak Suka Bekerja Anak comel kan? Cuba ko suruh anak tu “Adik, tolong ambilkan kunci kereta abah kat atas meja tu”. Sambil bermain dengan mainannya tiba-tiba jadi muncung dan cakap “Taknak lah”. Masa tu dia comel pun ko dah rasa tak comel. Kes kedua pula, macam bini muka …

Read More »

Dilema Rasuah Atau Derma

Salah satu tugas paling besar pada tahun ini adalah menjadi ketua rumah sukan bagi rumah Waja (kuning). Di sini, setiap guru baru akan menjadi ketua rumah sukan sekurang-kurangnya sekali. Tahun lepas aku dah jadi penolong. Ingat dah terlepas tahun ni, rupanya tidak. Perkara yang paling memeningkan bagi ketua guru rumah …

Read More »
error: