Luahan Seorang Guru Zaman Moden

Fenomena El-Nino. Esok Johor sekolah. Cikgu-cikgu berharap esok cuti. Mak bapak berharap esok sekolah. Masing-masing ada reason. Cikgu harap dapat cuti untuk rehat. Mak bapak harap esok sekolah supaya mereka tak perlu ambil cuti kecemasan sebab jaga anak-anak yang bercuti. Dua hari lepas terbaca kat FB tentang seorang bekas cikgu …

Read More »

Resepi Pulut Durian Paling Sedap!

Bahan-bahan / Resepi Pulut Durian Buah durian yang siap dikopek (lebih sedap jika guna durian gred tinggi seperti durian D24, Musang King atau Udang Merah) Beras pulut 3 helai daun pandan 1 pek santan Gula mengikut citarasa. Boleh gunakan gula kasar, brown sugar, gula merah atau gula melaka (orang kelantan …

Read More »

Tips Perancangan Kewangan Terbaik Dr Azizan Osman

Pengurusan kewangan yang betul dan sistematik memang cantik secara teorinya namun ia bukan sesuatu yang mudah untuk dilaksanakan jika kita tidak komited. Tambahan lagi ketika ekonomi negara pun tidak berapa baik dan kita dibebani dengan pelbagai kos sara hidup seperti harga barang dan harga petrol yang meningkat ditambah lagi dengan …

Read More »

Tips Mendidik Anak Suka Bekerja

Cara Didik Anak Suka Bekerja Anak comel kan? Cuba ko suruh anak tu “Adik, tolong ambilkan kunci kereta abah kat atas meja tu”. Sambil bermain dengan mainannya tiba-tiba jadi muncung dan cakap “Taknak lah”. Masa tu dia comel pun ko dah rasa tak comel. Kes kedua pula, macam bini muka …

Read More »

Puisi Melayu Mudah Lupa oleh Tun M

Puisi Melayu Mudah Lupa yang dibacakan oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad di akhir ucapan penggulungannya pada Perhimpunan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 23 Jun, 2001. Melayu Mudah Lupa Melayu mudah lupa Melayu mudah lupa Melayu mudah lupa Dulu bangsanya dipijak Melayu mudah lupa …

Read More »

Petua Pemilihan Hartanah Bernilai

Terdapat banyak kaedah dalam penilaian hartanah yang bakal dibeli sama ada baik atau tidak. Anda boleh membuat analisa secara spesifik dan juga umum. Mari kita lihat bagaimana pelabur hartanah membuat penilaian yang tepat ketika hendak melabur dalam sesebuah kawasan perumahan atau pun hartanah yang baru. Berikut adalah beberapa kriteria pemilihan …

Read More »

Dilema Rasuah Atau Derma

Salah satu tugas paling besar pada tahun ini adalah menjadi ketua rumah sukan bagi rumah Waja (kuning). Di sini, setiap guru baru akan menjadi ketua rumah sukan sekurang-kurangnya sekali. Tahun lepas aku dah jadi penolong. Ingat dah terlepas tahun ni, rupanya tidak. Perkara yang paling memeningkan bagi ketua guru rumah …

Read More »
error: