Cara Daftar dan Semak Permohonan eKasih Secara Online

Mungkin ada dikalangan anda sudah biasa dengan eKasih ini, namun ramai juga yang belum tahu tentang perkara ini terutamanya mereka yang masih kurang akses kepada Internet dan media semasa. Sebenarnya, banyak kemudahan disediakan oleh kerajaan melalui Sistem eKasih ini. Jadi, apakah yang dimaksudkan dengan eKasih ini? Apakah bantuan yang layak anda perolehi jika berdaftar dengan eKasih?

Info eKasih

Sistem eKasih dibangunkan oleh agensi kerajaan persekutuan, Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU JPM), Jabatan Perdana Menteri. Ia merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional berkenaan kemiskinan di Malaysia yang bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima.

Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR), maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan.

Antara ciri-ciri utama eKasih adalah:

  • Semakan status kemiskinan secara online
  • Penyelarasan maklumat bantuan
  • Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
  • Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita
  • Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
  • Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan

Portal Semakan Bantuan EKasih

Senarai Bantuan eKasih

Antara bantuan yang disediakan kerajaan melalui eKasih adalah:

1. Bantuan KWSP Suri Rumah

Isteri yang tersenarai dalam eKasih ini akan menerima pembayaran caruman KWSP suri rumah di bawah nama Program Sukarela Insentif (SURI) berdasarkan intipati pembentangan Bajet 2019 Malaysia.

2. Bantuan Bil Elektrik PERCUMA

Anda yang tersenarai layak untuk mendapat elektrik TNB secara PERCUMA yang bernilai RM40 sebulan.

3. Bantuan Sara Hidup 2019 / 2020

Anda layak untuk mendapat bayaran Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 sebanyak RM1,000 setahun. Bagi anak-anak pula turut akan diberikan tambahan sebanyak RM120 setiap seorang.

Cara Mendaftar eKasih

Sekiranya tuan/puan mempunyai apa-apa maklumat berkaitan kemiskinan, sila masukkan maklumat tersebut dengan mengisi Borang Pendaftaran eKasih.

Borang Daftar eKasih Menerusi Kaunter/Manual

  1. Individu yang ingin mendaftar eKasih boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Jabatan Pembangunan Persekutuan/Pejabat Pembangunan Persekutuan (JPP/PPPN).
  2. Boleh memohon terus dengan Ibu Pejabat ICU JPM dengan menghubungi talian 1MOCC di talian 03-8000 8000.
  3. Anda boleh terus mengunjungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di daerah anda untuk mendapatkan borang permohonan.

Berikan maklumat seperti Nama, No. kad pengenalan, No. telefon atau alamat e-mail/alamat surat menyurat yang boleh dihubungi.

Semakan Pendaftaran eKasih

  1. Untuk menyemak pendaftaran eKasih, klik pada link ini.
  2. Masukkan nombor kad pengenalan pada kotak yang disediakan.
  3. Tekan butang ‘Klik Untuk Cari’.
  4. Sistem akan memaparkan maklumat sama ada anda berdaftar atau belum.

#eKasih bantuan rumah
#eKasih daftar online
#eKasih untuk ibu tunggal
#eKasih bantuan mesin jahit
#eKasih bantuan rm35 sehari
#rumah mesra rakyat
#program 1azam

Semakan Profil Bantuan eKasih

Carian profil bantuan pula adalah kemudahan carian untuk program bantuan yang dikendalikan oleh agensi pemberi bantuan. Untuk menyemak sila klik link ini.

Print Friendly, PDF & Email

About Azhan

Seseorang yang cuba mempersembahkan sesuatu bermakna buat masyarakat.

74 comments

  1. Ini terbaikk! boleh semak ni.

  2. ani bt muhammad
    740907715156

  3. Zamain Bin Minggo
    771014-12-6137

  4. salam. mohon info cara, dimana untuk mohon bantuan untuk ibu tungal . trima ksh

  5. Macam mana mau daftar #eKasih rumah tuu??
    Tolong bagi info arhh

    Thanks

    • norashikin hanafiah

      sy telah menyemak nm sy dlm senarai e kasih. telah ada no serta ic sy. tp bila sy meminta kata laluan ternyata no ic sy tiada dlm rekod. bagaimana ye?

  6. ROHANA BINTI JAAFAR

    Semak tarikh penerimaan bantuan ibu tunggal dan bantuan persekolahan anak 2016
    penama:ROHANA BINTI JAAFAR
    IC No:760125-10-5474

  7. Assalamualaikum. Mohon info, macam mana untuk mohon bantuan ibu tunggal dan persekolahan anak-anak. Terima kasih

  8. Askum….nk tya cmne nk mohon bantuan prsekolahan?

  9. sy adalah ibutunggal nak tya bantuan persekolahan tahun 2017. email rosemadinahmusa@gmail.com

  10. Roslan bin mohammad

    Saya Roslan bin mohammad sya nk memohon ekasih

  11. Saya Mohd Anuar Bin Osman ingin memohon ekasih

  12. zainal abidin bin abu talib

    saya zainal ingin memohon bantuan gerai jual topup telefon di seberang takir kuala nerus kuala terengganu.no tel 0132320338…

  13. sy adalah ibutunggal nak tya bantuan tahun 2017.

  14. siti maisura bt ahmad

    Sy adalah ibu tunggal kpda 3 orang anak yg bersekolah.. ingin daftar e.kasih

  15. mohd khairuddin bin samsuri

    marwiyah binti shirat
    lot 3703 batu 2 ½ jalan nenas meru 42200 klang selangor

  16. mohd khairuddin bin samsuri

    nak daftar ekasih tapi tak tau cara nya

  17. badrul muhayat bin othman

    Camne nk daftar ekasih

  18. nama saya ada tapi status penerima bantuan….saya tak faham apa yea

  19. Juliani bt unding

    Mcm mana nak daftar e kasih

  20. jusiri b kamaruddin

    Saya nak tanya bantuan bulanan berupa barangan di gaint kini saya dah 2 tahun tak dapat bantuan tersebut….ada kah ianya telah di mansuhkan….

  21. siti maisura bt ahmad

    Salam , sy ibu tunggal 3 orang ank..2 masih bersekolah rendah dan bongsu berumur 4tahun. Dengan keadaan ekonomi negara skarang ,sy yg masih tidak punyai kerja tetap untuk sara ank2 sy..sy berharap sangat dpat bantuan2 yg layak bg golongan bstatus spt sy yg serba kurg mampu. Mohon jasa dn prihatin …hrp mklum..trima kasih.

  22. Noormahazir bin salim

    Saya nak daftar ekasih Dan ingin mohon bantuan. Minta tolong pads yang berkenaan. Says tak Tahu caranya.

  23. NORZEHAN binti Johari

    Saya NORZEHAN binti Johari ingin mohon bantuan rumah PPRT,saya tidak mampu membeli rumah sebab kos gaji saya yg rendah

  24. Asakmualaikum.sye mhu mintak bntuan mesin jahit.tpu x thu cara nye

  25. Umi Khalsom binti Ahmad Zain

    Umi Khalsom binti Ahmad Zain
    681122-08-6428
    saya ingin menyemak e-kasih
    Dan mendaftar secara online..

  26. NurBayah Binti Bajuri

    Assalammualaikum,,sya ingin memohon bantuan ibu tunggal utk sara ank sya dan menanggung perbelanjaan dlam uma..mak sya tdk b’kerja..sya nak daftar e Kasih

  27. Slmt pg..sy nk daftar bantuan ekasih sebagai ibu tunggal..dan mempunyai seorang anak lelaki umr 6 thn..menghadapi masalah buah pinggang stage 3..blh mendapat bantuan utk kami..

  28. Macam mana nak buat permohonan eKasih dgn online ..minta tunjk ajar..trima ksih!!!

  29. tolong saya ubah kehidupan.saya sudah berusaha untuk keluar dari golongan miskin dan susah.tapi saya,isteri dan 3 anak,bagaikan kais pagi mkn pagi,kais petang makan petang..

  30. NURULHUDA BT SHAMSUL BAHAR

    bantuan e kasih untuk rumah

  31. norita binti abu bakar

    saya ingin memohom #mesin jahit percuma…untuk buat tambahan pendapatan kami sekeluarga..

  32. saya ingin mendaftar e-kasih

  33. Macam mana nak cek status e kasih

  34. apa maksud SPB ADALAH PENERIMA BANTUAN AGENCI YANG MASIH BELUM DIVERIFIKASI?

  35. salam nak tnya mcam mane nak daftar e-kasih untuk rumah tu yer.
    mohon bagi pencerahan

    • TENGKU MOHD NAZRI BIN TENGKU ABD RAHMAN

      macamana nak mohon motorsikal dan mesin rumput untuk membuat perkerjaan untuk mencari pendapatan bagi menampung sara hudup dan pembelanjaan keluarga,

  36. Saya pun nak cuba daftar e-kasih ni.

  37. muhamad azwan bin zainol

    Sya prkje swasta bergaji seribu sebulan anak 2 org bersekolah isteri hanya suri rumah sepenuh masa duduk rumah sewa.kerap pindah randah di sebab tk mampu nk bayar sewa harap jika dpt bantuan dpt lah meringankan beban saya dn keadaan kos sara hidup yg tinggi sekarang ni….

  38. bahktirahim bin musa

    assalamualaikum.. saye hendak memohon bantuan rumah bagai mana cara hendak saye lakukan…kerana keluaga saye miskin ..saya ibu adik saya dan anak2 adik saye xda rumah..saya bersekolah hanya darjah 6 .tanah pon xda..jadi saye mahon pihak kerajaan dapat bantu saya..

    • bahktirahim bin musa

      saya bahktirahim bin musa
      no ic 880609-10-5733
      no tlfn.01129045224
      sye memohon bantuan rumah..untok orang miskin macam saya..kalau dapat rumah kos rendah bayar bulanan pon saya bersukur..kami sekeluaga tak ada tanah untok diri kn rumah..ibu adik dan anak adik sye berada di kmpong sibuti sarawak…saya berkeja di johor untor mencari duit kirim dekat kampong .saya memang xberkemampuan untok membeli rumah..gaji saya hanya rm1000 sebulan gaji besic..mohon dari pihak kerajaan dapat bantu saya dapat kan rumah..saya mohon dapat di semenanjong saya mahu bawa keluaga pindah disini kerana sini bnyak perluang berkeja..sekian tuan assalamualaikum

  39. Noraini Binti Abdullah

    Assalamualaikum. Saya noraini binti abdullah. Saya tinggal di johor kulai . Saya ada dua anak. Saya sudah masuk saudara baru. Saya nikah orang mnymar .Dia kerja potong rumput . Dia sebulan gaji Pokok Rm1000. Saya suria rumah. Anak saya belajar di sekolah rendah dan sekolah agama. Anak lelaki pertama umur 8 tahun dan Anak lelaki ke dua umur 7 tahun. Minta tolong daftaran saya. sekin terima kasih.

  40. salam 1malaysia..
    mcm mna nk memohon bantuan ekasih ye..kerja sy menori getah tpi pendapatan cuma rm100 je ank 5 org..tahun depan 4org ank sy bersekolah,sy da cuba cari kerja lain tpi xdpt..memohon bantuan kebajikan pun xdpt..harap ada yg sudi bantu kami,kesian ngan ank2 sy..sy pula selalu sakit mmng susah org nak ambil sy bekerja,sy nk g hsptal tpi xde duit..

  41. bole tak apply bantuan ibu tunggal through on line?

  42. kamariah binti kamarudin

    saya nk kemaskini ekasih sy..kerana skrg sy seorg ibu tunggal

    • NAMA saya shanti ..I nak Tanya mcm mana daftar ekasih sebab I ibu tunggal I Ada anak dua ord satu anak gandung satu anak angkat lagi emak I Tua saya yg JG dia…skrg I pun tak dak krja …sebab I ambil saikrik prblm I Minta kerajaan blh tlg keluarga saya tak…

  43. Saya nk memohon eKasih utk ibu ninggal sprti saya nk mgubah khdupn ingin nk membuka perniagaan sndiri tapi modal utk saya muka perniagaan blm ada lgi.Bolh kh saya menerima bantuan utk mulakn perniagaan sndiri.

  44. Rozaidi bin yusoff

    Sy dah aply ekasih pd tahun 2014 untuk bantuan perniagaan,talk sampai skrang tiada respon lagi.masih berharap.

  45. NOORHASZIEDA HASAN

    Sya ibu tunggal dri suami sye mninggal 2012 sehingga skg 2018 sye cuba memohon mna2 cwangan sprti bantuan shingga skg sye senyap n tak ada apa2 plybck..trkilan jugak membesar kn ank dri umur ank sye 3thun sehingga 9thn..

  46. Saya nak tanya status ekasih saya telah disahkan tapi belum diverifikasi
    Apa makna ni saya tak faham

  47. azwan bin mohd azhar

    macam mana nak daftar e kasih untuk mula perniagaan???

  48. Siti nadzirah binti zakaria

    Bagaimana saya ingin memohon ekasih

  49. Thaamarai a/p Selvarajah

    Macam mana nak kemaskini alamat e kasih.?
    Dan apakah maksud (penerima bantuan) @ (disahkan) semasa membuat semakan e kasih?

  50. Maznah binti Ag Bakar

    Saya ibu tunggak ada brdaftar ada ekasih..
    Permohonan rumah pprt saya da d luluskn pd tahyn 2014 lg..tapak rumah da d bersihkn sebagaimna yg d minta..tetapi smpai szkarang rumah tu saya xdpt lg..bgtu juga bantuan kebajikan sya sudah d hntikn sejak 2014 pada masa tu ank2 masih lg brsekolah 3 org..kemuskilan saya bila saya p rujuk ke pjbt kebajikan brdekatan nama sya d gugurkn sebab ada report yg saya sudah ada kemampuan utk menyara ank2 saya sedangkan waktu tersebut sya xbrkerja lg..persoalan sya apakah pihak kebajikan akan ambik tindakan sebegini hnya dr mendgr dr cerita org dan tidak p bt siasatan yg sepatutnya

  51. Saya ibu tunggal yg brdaftar dan ada ekasih amat trkilan bila prmohonan rumah pprt saya sudah d luluskan dr tahun 2014 tp sampai sekarang sya tidak memilikinya..d mna silapnya ..tapak yg sesuai sudah,ada dkt dgn tiang lektrik dkt dgn bekalan air..minta penjelasan dan mohon d semak,semula

  52. JULIANA BINTI HARDDIN

    Saya suri rumah,macam mana ya nak daftar ekasih?
    Saya ingin brniaga..

  53. adik adik…kat sini dia dah bgtau nak daftar kat mana..nak ambik borang kat mana..ini blog individu,,,bukan nya lama sesawang e-kasih.. merayu domba kat sini. letak nama no ic bagai..tak ada siapa nak layan..adoiiiiii lahhaiiii

  54. assalamualaikum wbt…nak tahu kenapa sya punya ekasih tak dapat sedangkan saya punya ekasih telah dilulus kn dulu ..saya nie bukan hidup senang duduk pun rumah sewa 2005 sampai sekarang 2019 sampai mati pun rumah sewa tak pandai habis ..saya risau apa yg akan belaku anak2 saya nanti tak kn duduk rumah sewa..saya pun ingin nak hidup selesa kalau ada rumah sendri..

  55. Shidee bin martin

    Shidee bin marti. Sy mau daftar ekasih dan sy tk suka tggl satu rumah bapa sy2 mau rumah sendiri dan anak2 sy

  56. mohd rafi abd ghani .7801085943 dalam proses verifilikasi.2tahun doh macam tu.semak.macam mana ni

  57. Deavi A/P Kasinathan

    Sy seorang ibu tunggal selama 16th dengan 3orang anak mase sy kahwin tade register JPN tapi sy pegi mohon bantan ade juga dapat sikit sikit tahun lepas semua sy dapat Brim, Kiss tapi sekarang tak dapat kenape? Sy orang sakit sy kerje partime cleaner terpakse sebab anak sy 3orang sekolah sy ade sakit darah kuman blok d darah otak sy mata tak nampak dan telinge tak dengar fail kesihatan sy ade d hospitals klang untuk sy Doctor zuhaidah spalise tahun ni sy tak dapat bantuan Brim, Kiss sy bukan orang senang sy dan anak anak 1hari makan pun susah kenape untuk sy tak dapat bantuan tolong kits orang bagi sy serte anak anak bantuan dari Shah Alam YB. ade datang rumah tengo keadaan kits orang tolong bantu kita orang

  58. Zulkefely bIn MOHAMAD

    Semakan dlm e-kasih, nama saya ada, tapi nak login kata laluan tiada. Macamana nk login ye?

  59. Tolong Minta bantuan untuk ini suami satu ord sjh kerja anak dua org emak seorang dia pun sakit kadang masuk wad satu bln dua bln duk hospital…I pun saikrik prblm tak blh krja ..kadang kadang mkn pun tak dak …tlng Bantu kita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: